Letnisko – instalacja artystyczna Jerzego Norkowskiego w Poznań Visual Park
W ramach realizacji projektu dofinansowanego ze środków programu „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej” zakupiono i zrealizowano instalację artystyczną „Letnisko” autorstwa Jerzego Norkowskiego. Dzieło zostało zrealizowane w Poznań Visual Park nad Jeziorem Strzeszyńskim – jednym z największych w Polsce parków sztuki, prezentujących współczesne realizacje w przestrzeni publicznej.
Instalacja „Letnisko” bezpośrednio odnosi się do kontekstu miejsca – dawnego terenu rekreacyjnego, którego historia splata się z pojęciem tymczasowości, pamięci i przemiany przestrzeni. Artysta wykorzystał jeden z nieczynnych domów letniskowych, przekształcając go w rzeźbiarską strukturę, w której forma i znaczenie ulegają przekształceniu.
Front budynku – z jego reprezentacyjną, „fasadową” stroną – kontrastuje z tylną częścią, na której artysta stworzył wizję ruiny i katastrofy. Zestawienie tych dwóch perspektyw – porządku i rozpadu, wypoczynku i zagrożenia – staje się metaforą współczesności, pełnej napięć, niepewności i sprzecznych doświadczeń.
„Letnisko” to nie tylko komentarz artystyczny, ale również działanie wpisujące się w ideę udostępniania sztuki szerokiemu gronu odbiorców. Poprzez lokalizację w przestrzeni otwartej, dzieło staje się częścią codziennego krajobrazu, zachęcając odwiedzających Poznań Visual Park do refleksji nad relacją między człowiekiem, naturą i sztuką.
Projekt stanowi ważny krok w rozwoju kolekcji Poznań Visual Park, realizującej ideę maksymalnej dostępności sztuki współczesnej i wpisującej się w program budowania tożsamości kulturowej poprzez obecność sztuki w przestrzeni publicznej.
Autorem instalacji jest Jerzy Norkowski – autor instalacji intermedialnych, performer, organizator wystaw oddolnych i pozainstytucjonalnych. W 2018 roku uzyskał dyplom magistra na WA UMCS w Pracowni Rysunku i Intermediów Jana Gryki. Obecnie przygotowuje pracę doktorską pod kierunkiem Roberta Kuśmirowskiego.
W swoich pracach łączy techniki audiowizualne i sztukę performance, swoje działania osadza w kontekście przestrzeni, przygotowując interdyscyplinarne ekspozycje i realizacje. Zainteresowany nowymi mediami, zachodzącymi w sztuce w kontekście pojawiających się nowych technologii. W swoich ostatnich pracach bada alogiczność i absurd obecny we współczesności. Poprzez niezależne i spontaniczne realizacje krytykuje zależności, nieadekwatności, a także swoistą rotacyjność i powtarzalność istniejącą w porządku świata.
W latach 2016-2018 prezes Fundacji Towot Squat. Współpracował z Pracownią Sztuki Zaangażowanej Społecznie – Rewiry, Galerią Labirynt, Galerią Białą w Lublinie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Stowarzyszeniem Artystycznym Pracownia Otwarta w Lublinie, ACKiM „Chatka Żaka” w Lublinie, Centrum Spotkania Kultur w Lubinie, Fundacją „Piękno Panie” oraz Fundacją PKO Banku Polskiego.
Dofinansowano ze środków programu własnego Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
pochodzących z budżetu
pn.: Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2025
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego




